O argumento de O sentido dun final
condúcenos por boa parte da vida do seu narrador e protagonista, Tony Webster,
en dous bloques bastante definidos; un primeiro máis amplo que fai un rápido
repaso pola súa vida desde a época escolar, onde ocorren unha serie de feitos
que serán básicos para a comprensión da obra –a aparición do atractivo Adrian
Finn e como modela as personalidades de
todo o seu grupo de amigos e altera a súa vida, a universidade, as ansias de
éxito social e intelectual, as súas distintas relacións amorosas até o seu
matrimonio, paternidade, divorcio e solitaria e ordinaria madurez desde a que
relata a historia.
Tony Webster, chega a xubilación,
intenta manterse ocupado en diversas actividades, parece que a vida xa non lle
vai procurar máis sorpresas, cando recibe unha carta na que se lle comunica que
a nai da súa primeira noiva déixalle como herdanza cincocentas libras, unha cantidade prácticamente
insignificante, e un sobre cun caderno no seu interior, o diario de Adrian –que
non o fará pois Verónica, a súa antiga noiva e posterior parella do seu amigo
non quere facerlle chegar- o que
obrigará a Tony a voltar ao pasado para analizar, punto por punto, aquela
relación que deixou atrás fai tanto tempo e no que non tódolos feitos estaban
pechados.
O sentido dun final poderían ser moitas cousas,
un home que axusta contas co seu pasado, unha xuventude pretenciosa que se
prometía intensa e exitosa e que acaba –como a meirande parte delas- sumida
nunha pracenteira e tediosa monotonía, unha análise sobre o pasado e os
remorsos, os feitos que non quixemos ou non soubemos pechar no seu momento para
poder pasar páxina, un reconto das renuncias que a vida nos obrigou a facer
coas nosas propias ancellos de mocidade, unha análise sobre o pasado e unha reconstrucción
ideal –ou non- do mesmo e do que, pensamos. Preguntarnos canto do noso pasado,
non é xa unha lembranza senon que o convertemos en ficción, ata que punto o
tempo non transforma a nosa vida e recreamos un personaxe que se parece a nós e
interéseanos identifcar con nós mesmos desde un punto de vista pouco fiable, claro está.
A novela presenta un evocador exercicio de
memoria, a reconstrucción dun pasado
cunha análise desacomplexado, a veces autocrítico pero
relativamente condescendiente, a través
das distintas etapas da vida, marabillosamente apuntalados con pinceladas
culturais –lecturas, a música sobre todo que vai variando acompañando as épocas
do protagonsta- certa flema e fina ironía
británica –a sua dramática visita á familia da sua primeira novia ou as
reclamaciones ao seguro-, de tal xeito que non é complicado empatizar cun
narrador que asume a súa vida anodina con resignación e pensa na morte e na
escasa importancia que ten a súa presencia no mundo nestes momentos (os
distintos momentos nos que deixa claro que o seu obxetivo é non padecer
alzheimer e deixarlle á súa filla a herdanza cando todavía precise dos cartos é
máis que reveladora, do sentido que ten o seu final).
Quizais nalgúns intres a novela plantexa
situacións tópicas e personaxes máis ben planos; un final relativamente
melodramático, é certo, ainda que tan contundente e revelador que
probablemente che deixe o
suficientemente trasposto como para non reparar no efectismo ata moito tiempo
despois, cuando o poso da obra se asente satisfactoriamente na tua mente,
porque o argumento serve de partida para a reflexión sobre os temas básicos de
calquera vida, dende esa xuventude que non se recrea de xeito bastante amplo
por casualidade senon como punto de partida para asumir os fracasos e
desercións do que nun momento dado se sumía como indubidable e prácticamente
innegociable –o futuro, a vida laboral, o amor, o sexo, a propia amizade…- .
Julian Barnes |
Independentemente dos premio recibidos –o Man
Booker, o premio máis prestixioso dentro das países da Commomwealth – estamos
ante unha obra máis que suxerente que, en pouco máis de duascentas páxinas, nos
dará temas de conversación para moito tempo.
Dirixido a aqueles que lles guste analizar as relacións interpersoais, a aqueles que se pregunten como as nosas accións no presente poden ter repercusións no futuro,
Se che gustou este libro, proba con El mapa y el territorio de Houellebecq ou con Deshonra de Coetzze
No hay comentarios:
Publicar un comentario